Openweide20210804

Kiwanisclub Holsbeek

Kiwanis Holsbeek overhandigt cheque aan kindertherapiecentrum OpenWeide in Tielt-Winge.

Op woensdag 4 augustus 2021 ruimde de Kiwanisclub Holsbeek tijdens hun veertiendaagse samenkomst wat tijd in om een cheque van 1000 € te overhandigen aan Kristien Knaepen van OpenWeide, een kindertherapiecentrum in het natuurreservaat ‘Walenbos’ in Tielt-Winge.

De serviceclub Kiwanis Holsbeek bestaat al 25 jaar, maar heeft recent haar naam gewijzigd van “Tielt-Winge” naar “Holsbeek”, omdat zij al 15 jaar vergaderen in het Wagenhuis in Horst en meer aansluiting willen vinden bij hun “gastgemeente”. Zij steunen jaarlijks een tiental projecten die als doel hebben kinderen en jongeren, die het moeilijk hebben in de maatschappij, te ondersteunen.

OpenWeide biedt zorg op maat, vrije tijd en natuurbeleving aan, voor gezinnen/kinderen met een hulpvraag, kinderen die kampen met sociale uitsluiting, of ook kinderen die een time-out krijgen in een instelling. OpenWeide gelooft dat het contact tussen mens en dier door een wederzijds aanraken een diepgang creëert die toelaat een basisvertrouwen en een gevoel van acceptatie en waardering op te bouwen.

Aan de hand van hippotherapie en canitherapie (het werken met de pony’s of de hond van de instelling) en creatieve therapie (schilderen, tekenen, muziek, werken met klei…) spelen ze in op de eigen taal van kinderen (een speeltaal, een voeltaal, een woordenloze taal). De jongsten zijn dan weer graag bezig met de kleinere dieren (cavia’s en konijntjes). Voor die kinderen die een zware periode achter de rug hebben, die als gevolg van hun levensverhaal geleerd hebben om zich meer en meer van de buitenwereld af te sluiten en mede daardoor kampen met een laag zelfbeeld, is de inzet van de pony’s en de hond een belangrijk instrument om te werken aan hun zelfvertrouwen.

Met de steun van Kiwanis Holsbeek kan OpenWeide weer een gans jaar een kansarme jongere begeleiden (meestal twee dagen per maand).